Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 23 Αυγούστου 2016

ΟΑΣΘ...ιδιωτικοποίηση και εθνικοποίηση



ΠΑΜΕ  
Η σημερινή κατάσταση στον ΟΑΣΘ είναι απόρροια της εφαρμογής των πολιτικών της ΕΕ, του ΔΝΤ και των ελληνικών κυβερνήσεων με την οποία φορτώνουν τα βάρη της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης στους εργαζόμενους και συνολικά στο λαό, σε αυτούς δηλαδή που δεν φέρουν καμία ευθύνη.

Η κυβέρνηση με την τακτική της προσπαθεί να φέρει τους εργαζόμενους “στο αμήν” για να δεχθούν αδιαμαρτύρητα τις μειώσεις των μισθών τους.
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ από την πλευρά της φέρει σοβαρή ευθύνη αφήνοντας τους εργαζόμενους απλήρωτους και καλύπτοντας άλλες δαπάνες με το μηνιαίο ποσό της επιδότησης. Παράλληλα αξιοποιεί από την πλευρά της τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων για να διεκδικήσει για λογαριασμό της την ρύθμιση των οικονομικών διαφορών της με το Ελληνικό Δημόσιο.
Κυβέρνηση και διοίκηση ΟΑΣΘ συμφωνούν στις μειώσεις των μισθών των εργαζομένων. Αυτό που τους χωρίζει και τσακώνονται είναι το ύψος των μερισμάτων των μετόχων και το κυριότερο, ποιος θα πάρει το έργο της συγκοινωνίας της πόλης και του νομού.
Οι εργαζόμενοι που ουσιαστικά είναι τρεις μήνες απλήρωτοι βρίσκονται σε αδιέξοδο. Το πρόβλημα της απληρωσιάς των τελευταίων μηνών έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά άλλα, αφού το προηγούμενο διάστημα τους ζητήθηκε -και παραχώρησαν κακώς κατά τη γνώμη μας- μισθολογικές αυξήσεις προηγούμενων ετών, ρεπό, ενώ αναγκάζονται να εργάζονται με χειρότερα ωράρια και εντατικοποίηση της εργασίας. Αποδείχθηκε έτσι για ακόμα μια φορά ότι όσο οι εργάτες βάζουν πλάτη στα αφεντικά τους τόσο τα αφεντικά τους θα τους ρίχνουν και θα ζητούν νέες παραχωρήσεις.
Μεγάλη ευθύνη φέρουν η συμβιβασμένη πλειοψηφία του σωματείου (ΠΑΣΚΕ) η οποία συντάσσεται με την επιχειρηματολογία της διοίκησης του ΟΑΣΘ και κάνει λόγω για τη ρύθμιση των χρεών του Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ, το θέμα του ΦΠΑ κλπ. Στις κινητοποιήσεις που προκήρυξε η πλειοψηφία το προηγούμενο διάστημα, με τη στάση της ναρκοθέτησε τον αγώνα των εργαζομένων, αφού δεν όρισε ούτε μια απεργιακή συγκέντρωση. Μεγάλη ευθύνη φέρει και η δεύτερη σε μέγεθος συνδικαλιστική παράταξη της ΕΣΥΣ (ΔΑΚΕ) που καλούσε σε ανοιχτή απεργοσπασία.
Προκύπτει και από αυτά τα παραδείγματα ο βρώμικος ρόλος αυτών των δυνάμεων που αφού το προηγούμενο διάστημα μπήκαν μπροστά και συμφώνησαν σε μειώσεις μισθών, τώρα με τη στάση τους δεν βοηθούν στην κλιμάκωση του αγώνα για την ικανοποίηση των συμφερόντων των εργαζομένων και του λαού.
Η γραμματεία του ΠΑΜΕ Μεταφορών Κεντρικής Μακεδονίας και η παράταξη που στηρίζουν οι ταξικές δυνάμεις της ΔΑΣ ΟΑΣΘ από την πρώτη στιγμή ανέδειξαν το πρόβλημα, κάλεσαν τους εργαζόμενους να μη στοιχηθούν πίσω από τα συμφέροντα της εργοδοσίας, καλούν το λαό της πόλης να μπει μπροστά στην πάλη για ασφαλείς, επαρκείς και φτηνές συγκοινωνίες.
Διεκδικούμε:
- Άμεση καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων και επιστροφή όσων παραχωρήθηκαν. Καμία περαιτέρω μείωση μισθών.
- Φθηνό εισιτήριο για όλο το λαό. Εφαρμογή της Υπουργικής Απόφασης για δωρεάν μετακίνηση των ανέργων. Μείωση των απαράδεκτα υψηλών προστίμων κομίστρου. Αν κάποιος που δεν έχει 1 ευρώ του επιβληθεί πρόστιμο, μετά από δύο μήνες καλείται να πληρώσει 300 ευρώ!!
- Προσλήψεις προσωπικού όπου απαιτείται για την κάλυψη των άμεσων αναγκών. Μονιμοποίηση όλων των εργολαβικών εργαζομένων στον ΟΑΣΘ. Να κλείσει η κερκόπορτα των εργολαβιών που προσβάλει και θίγει τα δικαιώματα μόνιμων και εργολαβικών εργαζομένων.
- Όλοι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ με μία ΣΣΕ.
- Ανθρώπινα ωράρια, τακτικά δρομολόγια, συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας στα συνεργεία.
- Καμία εφαρμογή της Ευρωπαϊκής οδηγίας για απελευθέρωση των μεταφορών, το «σπάσιμο» του συγκοινωνιακού έργου και την ανάθεση του σε εργολάβους και υπεργολάβους.
- Την επάρκεια ανταλλακτικών, την άμεση επισκευή των παροπλισμένων οχημάτων και την ένταξη τους στην κυκλοφορία για την κάλυψη των τεράστιων καθημερινών κενών σε κάθε λεωφορειακή γραμμή. Την επάρκεια σε μέσα και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό των συνεργείων για τον μέγιστο δυνατό έλεγχο των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Και από το παράδειγμα του ΟΑΣΘ προκύπτει ότι όσο η εργατική τάξη δεν παίρνει την υπόθεση στα χέρια της σε κατεύθυνση ενάντια στα επιχειρηματικά συμφέροντα, τα κόμματα και τις κυβερνήσεις που τα υπηρετούν, τόσο η ζωή μας θα γίνεται χειρότερη. Τώρα είναι που χρειάζεται να επιταχυνθούν τα βήματα στην ανασύνταξη του εργατικού κινήματος με σκοπό την απόσπαση των απωλειών που είχαμε στα χρόνια της καπιταλιστικής κρίσης, την οργάνωση των εργαζομένων ενάντια στην πολιτική που ρίχνει τους μισθούς μας στα τάρταρα, αυξάνει τη φτώχεια και την ανεργία για τα κέρδη των λίγων. Μόνο μέσα από αυτή την πάλη μπορούν να γίνουν αποφασιστικά βήματα, ώστε ο λαός να μπορέσει να δει άσπρη μέρα διεκδικώντας τον πλούτο που παράγει. Οι σύγχρονες ανάγκες μας επιτάσσουν φτηνές, ασφαλείς μεταφορές για όλο τον λαό με τους εργαζόμενους του κλάδου να έχουν ικανοποιητικούς μισθούς και σταθερή δουλειά. Ο ενιαίος φορέας μεταφορών σε συνθήκες που ο λαός θα έχει επιβάλει τα συμφέροντα του είναι ο δρόμος που μπορεί να διασφαλίσει τις σύγχρονες ανάγκες μας

 
Ανταρσία στην Κεντρική Μακεδονία
Η κρίση του ΟΑΣΘ που τους τελευταίους μήνες έχει φτάσει στο απροχώρητο είναι αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή ενός κοινωνικού αγαθού απαραίτητου στην καθημερινή ζωή, ειδικά για τα εργατικά και λαϊκά φτωχά στρώματα της Θεσσαλονίκης. Αποδείχτηκε ότι χωρίς μονοπωλιακή θέση και βαρβάτη κρατική επιχορήγηση δεν θα μπορούσε να υπάρχει επιχειρηματικό κέρδος. Παράλληλα η μονοπωλιακή θέση αξιοποιείται για πρόσθετη κερδοφορία μέσα από σχήματα όπως ο συνεταιρισμός ιδιοκτησίας μετόχων κ.α που νοικιάζει υποδομές στον ΟΑΣΘ. Η περίφημη ικανότητα της αγοράς και του ιδιωτικού τομέα να προσφέρει υπηρεσίες κοινωνικού χαρακτήρα αποδείχτηκε παραμύθι. Ένα παραμύθι που ο λαός της Θεσσαλονίκης το έχει πληρώσει ακριβά για δεκαετίες.
Αυτό που ζει καθημερινά η Θεσσαλονίκη με την κρίση του ΟΑΣΘ δείχνει με τον πιο καθαρό τρόπο πού οδηγεί η μεθοδευόμενη ιδιωτικοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς την οποία προωθούν τα τρία μνημόνια και όσοι τα υπέγραψαν, είτε αφορά τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας είτε τον ΟΣΕ: ακριβό εισιτήριο, καθημερινή ταλαιπωρία από τα αραιά δρομολόγιο και τα κακοσυντηρημένα οχήματα, σε συνδυασμό με την αθλιότητα των καθημερινών ελέγχων που οδηγούν σε προσβολές, τραμπουκισμούς κ.ά.
Κοροϊδεύει την κοινωνία η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όταν δήθεν απορρίπτει το μοντέλο λειτουργίας του ΟΑΣΘ. Ουσιαστικά περιγράφει σαν πρόβλημα το πολυμετοχικό καθεστώς και στην πράξη προετοιμάζει το πέρασμα σε «μεγάλο επενδυτή». Τα περί δημοσίου ελέγχου τα είδαμε και στο λιμάνι του Πειραιά που το οδήγησαν στα χέρια της ΚΟΣΚΟ. Αν η κυβέρνηση απέρριπτε την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και των μέσων μαζικής μεταφοράς, θα το βλέπαμε στην Αθήνα που ετοιμάζεται ξεπούλημα, ενώ δε θα ξεκινούσε το ξεπούλημα των σιδηροδρόμων πουλώντας για 45 εκατ. ευρώ την ΤΡΕΝΟΣΕ. Το πρόβλημα με την κρίση του ΟΑΣΘ δε θα λυθεί αν έρθει ένας «μεγάλος επενδυτής» από ελληνικά και ξένα μονοπώλια αντί για το σημερινό πολυμετοχικό σύστημα που στην εποχή του μνημονίου θεωρείται ξεπερασμένο από το κεφάλαιο. Πρόκειται εξάλλου για σχεδιασμό που ξεκίνησε να υλοποιείται ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, η οποία μιλούσε για νοικοκύρεμα κλπ. Έτσι ίσως εξηγείται και η όψιμη αγανάκτηση όσων στήριζαν μέχρι τώρα το σημερινό καθεστώς στον ΟΑΣΘ ή αδιαφορούσαν για την εκμετάλλευση και την ταλαιπωρία του λαού της Θεσσαλονίκης.
Η απλήρωτη εργασία του προσωπικού του ΟΑΣΘ είναι απαράδεκτο φαινόμενο και το αίτημα των εργαζομένων να πάρουν τα δεδουλευμένα τους πρέπει να ικανοποιηθεί άμεσα. Πρέπει να καταπολεμηθεί αυτή η διαδεδομένη πρακτική της εργοδοσίας στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα να αφήνει απλήρωτους τους εργαζόμενους μεταφέροντας σε αυτούς το βάρος της χαμένης κερδοφορίας από την κρίση. Πρέπει όμως να δοθεί λύση ουσιαστική και σταθερή που δε θα αθωώνει την εργοδοσία και την πρακτική της να ζητά την κρατική ενίσχυση πότε για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι πότε για να μην ακριβύνει περισσότερο το εισιτήριο. Είναι αδιέξοδος ο δρόμος του σωματείου του ΟΑΣΘ που αφήνει στο απυρόβλητο ουσιαστικά την εργοδοσία και τα συμφέροντά της, την οποία και έχει στηρίξει σε κάθε διαμάχη της με την κοινωνία για τα ακριβά εισιτήρια και τους εξευτελιστικούς ελέγχους.
Η μόνη λύση για εξασφαλιστούν φτηνές, ποιοτικές και οικολογικές αστικές συγκοινωνίες, με διασφάλιση των θέσεων εργασίας και δημιουργίας νέων είναι η εθνικοποίηση του ΟΑΣΘ, με διασφαλισμένο τον κοινωνικό και εργατικό έλεγχο. Η μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αστικές συγκοινωνίες και τρένο, είναι δημόσιο αγαθό και μόνο δημόσιος φορέας μπορεί να το διασφαλίσει.
· Άμεση εθνικοποίηση του ΟΑΣΘ με κοινωνικό και εργατικό έλεγχο
· Η κρατική χρηματοδότηση να αξιοποιηθεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και τη δρομολόγηση υπεραστικών λεωφορείων για τα δρομολόγια εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Προσανατολισμός σε οικολογική και φτηνή σε κόστος μετακίνηση. Μπορεί εδώ να αξιοποιηθεί η αξιοποίηση της ΕΛΒΟ και να λήξει για αυτό το καθεστώς εκκαθάρισης, ξεπουλήματος και διάλυσης της επιχείρησης. Επαναχάραξη των δρομολογίων στη βάση των κοινωνικών αναγκών.
· Διασφάλιση των θέσεων εργασίας και προσλήψεις για να καλυφτούν οι ανάγκες
· Δωρεάν μετακίνηση για άνεργους, κοινωνικό εισιτήριο για μαθητές, φοιτητές, συνταξιούχους, ευπαθείς ομάδες. Άμεσα ριζική μείωση του εισιτηρίου, με την προοπτική να γίνουν δωρεάν οι αστικές συγκοινωνίες για όλους, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, στην πρωτεύουσα της Εσθονίας και δεκάδες πόλεις της Γαλλίας, του Βελγίου κ.α.

ΚΚΕ(μ-λ)
Η κόντρα κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την εργοδοσία του ΟΑΣΘ, απειλεί την μόνη αστική μετακίνηση για τον λαό της πόλης. Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι πλήττονται αδιάλειπτα από τα συνεχιζόμενα μνημονιακά μέτρα η έλλειψη αστικής μεταφοράς κάνει την κατάσταση αφόρητη και οικονομικά δυσβάσταχτη.
Τον τελευταίο χρόνο οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ βρίσκονται κι αυτοί στο στόχαστρο της εργοδοσίας. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ τους αφήνει απλήρωτους, για να τους χρησιμοποιήσει σαν μέσο πίεσης στις διεκδικήσεις της απέναντι στην κυβέρνηση. Κι αυτό προκειμένου να εξασφαλίσει τα εκατομμύρια του επιχειρηματικού κέρδους για τους μετόχους!!
Βαρύτατες είναι οι ευθύνες των κυβερνήσεων, διαχρονικά, που δεν έχουν αναπτύξει κανένα άλλο μέσο μεταφοράς στην πόλη αδιαφορώντας για την μετακίνηση λαού και νεολαίας, προκειμένου να διατηρείται το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ!
Να θυμίσουμε ότι ο ΟΑΣΘ παρόλο που είναι μια ιδιωτική επιχείρηση επιδοτείται παχυλά από τον κρατικό κορβανά από το 1957 (πάνω από ένα δις από το 2007 ως το 2016!!), με μια σύμβαση που του εξασφαλίζει το μονοπώλιο των υπηρεσιών και την ανωνυμία των μετόχων!! Την ίδια στιγμή η διοίκηση του ΟΑΣΘ, έχει προβεί σε περικοπές δρομολογίων, επιβάλανε (δια κυβερνητικού ροπάλου) 2 φορές αυξήσεις στα εισιτήρια και πλέον έχουν σταματήσει κάθε συντήρηση του στόλου των οχημάτων!!
Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ έχουν κάθε δικαίωμα να διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους και οφείλουν να κινηθούν σε μια τροχιά απεξάρτησης από λογικές εργοδοτικού συνδικαλισμού και συνιδιοκτησίας.
Η μετακίνηση θα έπρεπε να προσφέρεται δωρεάν στο λαό ιδιαίτερα σε τέτοιες περιόδους που η συντριπτική πλειοψηφία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Οι συγκοινωνίες όπως και το ρεύμα, το νερό, η περίθαλψη, η παιδεία είναι κοινωνικά αγαθά που θα έπρεπε να παρέχονται δωρεάν στο σύνολο του λαού.
Το ΚΚΕ(μ-λ) καλεί τους εργαζόμενους, τους άνεργους τους φοιτητές-σπουδαστές-μαθητές, έξω και πάνω από την κόντρα κυβέρνησης- εργοδοσίας ΟΑΣΘ, να διεκδικήσουν:
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΛΑΟ
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ ΟΑΣΘ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: